autor: Barbora Kováčová, 2010
Kniha je určená pre pedagógov materských škôl, pre študentov predprimárnej pedagogiky a pre všetkých, ktorí majú záujem dozvedieť sa o inkluzívnej pedagogike.
Ide o odbornú publikáciu z oblasti inkluzívneho vzdelávania v materských školách, v ktorej čitateľ nájde teoretické poznatky doplnené o praktické príklady z praxe materských škôl. Prvým symbolickým cieľom publikácie je poukázať a zároveň upozorniť na niektoré kľúčové otázky inkluzívneho smerovania v spoločnosti prostredníctvom existujúcich sociálnych bariér, s ktorými sa deti s »odlišnosťami« v prostredí materských škôl stretávajú (k spomenutým zariadeniam patria napr. materské centrá; štátne, súkromné a cirkevné materské školy a iné inštitúcie poskytujúce starostlivosť deťom vo veku 3-6 rokov). Druhým aplikačným cieľom publikácie je poskytnúť použiteľné informácie inštitúciám a ich zástupcom s cieľom zabraňovať sociálnej exklúzií a stigmatizácií detí s »odlišnosťami«, naopak podporiť inkluzívne smerovanie v rovesníckych skupinách. Aktuálne možno publikáciu považovať za základný materiál dotýkajúci sa inkluzívneho vzdelávania v materských školách.
autor: Barbora Kováčová
Kniha je určená pre odborníkov, ktorí pracujú s deťmi raného a predškolského veku, ale taktiež aj pre rodičov, ktorí inklinujú k dramatickému prejavu.
Základným prostriedkom konceptu vývinovo orientovanej dramatoterapie je hra doplnená o drama-tický prvok, dramatickú situáciu a je určená pre každé dieťa, prispôsobená jemu vlastnej mentálnej úrovni, či vývinovému stupňu s prihliadnutím na zdravotné znevýhodnenie. Ide o publikáciu, v ktorej čiateľ nenájde konkrétne hry, ale skôr popisy ako vyzerá napr. symbolická, či sekvenčná hra s prepojením na dramatický prejav v hre detí v danom vývinovom období. Samotný text sceľuje poznatky z odborov: vývinovo orientovaná psychológia, predškolská pedagogika a z kľúčových oblastí včasnej intervencie a teórií dramatoterapie. Je originálnym textom, nakoľko v tejto podobe nevyšiel v žiadnej z okolitých krajín. Prepája poznatky a dáva možnosť porozumieť, kedy sa hra stáva sekvenčnou, alebo v akom čase dieťa vstupuje do role niekoho, alebo či je možné využiť hry na rodinu, aká je v tom symbolika atď.
autor: Barbora Kováčová, 2013
Publikácia je primárne určená študentom (ne)učiteľských odborov ako základný i doplnkový text. Taktiež je určená pre pedagógov materských škôl, pre vychovávateľov v školských kluboch, pre animátorov a iných odborníkov, ktorí sú neodmysliteľnou súčasťou (ne)formálneho vzdelávania orientovaného na vekovú skupinu detí raného a predškolského veku. A v konečnom dôsledku je určená pre všetkých pomáhajúcich profesionálov ako súčasť ich odborného rozvoja a rastu. Učebný text je štruktúrovaný do 5 kapitol, v ktorých sú čitateľovi poskytnuté teoretické východiská s praktickými návrhmi na aktivity (v počte 19) i s metodickými usmerneniami. Ide o hry s niečím (s telom, rukou, predmetom a pod.) a na niekoho (teraz som alebo stávam sa niekým, niečím.), ktoré sú nenáročnými po materiálnej a priestorovej stránke, na druhej strane dokážu zaujať a mnohokrát aj odhaliť určitú nezrovnalosť, či problém. Na konkrétnych popisoch aktivít získava čitateľ predstavu, akým spôsobom môže on ako odborník pracovať s bábkou. Aktivity sú prezentované ako námetové (nie univerzálne), poukazujúce na možnosti využitia predmetnej bábky, či animovaných predmetov.
autor: Lucia Capáková, Barbora Kováčová, 2014
Text je koncipovaný do štyroch kapitol, ktoré po teoretickej a didaktickej stránke popisujú problematiku vizuálneho vnímania detí raného a predškolského veku. Silnou stránkou tejto učebnice je sumárny prehľad diagnostických metód, konkrétne testov (používaných nielen v našich podmienkach, ale i v zahraničí), taktiež diagnostické a posudzovacie hárky k orientačnej liečebno-pedagogickej diagnostike. Text považujeme za zaujímavý a podnetný nielen pre študentov pomáhajúcich profesií, ale aj pre iných spolupracujúcich odborníkov, ktorí sa zaoberajú ťažkosťami v oblasti vizuálneho vnímania od raného veku.
autor: Barbora Kováčová, 2014
Kniha je určená pre odborníkov, ktorí pracujú so žiakmi mladšieho školského veku, ale taktiež aj pre pedagógov materských a základných škôl, kde bolo identifikované problémové správanie. Latentná agresia ako špecifická nepriama (skrytá) forma šikanovania je popisovaná v takomto rozsahu málokde popisovaná. V texte čitateľ nájde teoretické východiská a závery z výskumných zistení. Väčša časť textov, z ktorých autorka čerpala je z anglicky hovoriacich krajín a doplnená konkrétnymi príkladmi z výskumných pozorovaní.
„Nie je proti pravidlám niekoho ignorovať, to je taká hra“, „ ... je to niečo zábavné, hravé, čo druhého (v tomto prípade žiaka B, pozn.) posilní a posunie v živote ďalej!“ Tento výrok a samotná reakcia žiaka A na upozornenie pedagóga, že jeho správanie voči žiakovi B je nevhodné, bolo prvotným podnetom pre pedagógov pozorovať správanie sa žiakov v triede. Žiak A svojím nevhodným, neprimeraným a neoprávneným postojom voči žiakovi B sa správal a konal agresívne. Zároveň zmanipuloval k tomuto konaniu aj väčšiu časť triedy. Nielenže nebol motivovaný pomôcť žiakovi B, ale volil si stratégiu ignorácie, čím potieral prosociálne úmysly ľudského spolunažívania, s ktorými sa stretával a navonok súhlasil, napr. na hodinách etickej výchovy alebo v záujmovom útvare o komunikácii. Napriek tomu, že žiak A spôsoboval „bolesť“ žiakovi B (zraňoval ho najmä po psychickej stránke, neskôr sa pridružili somatické ťažkosti), nepovažoval svoje správanie a konanie za agresívne. S touto formou správania sa stretával v domácom prostredí ako s bežným a neagresívnym konaním (vyplývalo to z rozhovoru s agresorom), patriacim ku každodennej komunikácii v ich vzťahoch (s. 11)
autor: Barbora Kováčová, 2014
Kniha je určená pre odborníkov, ktorí pracujú s deťmi raného a predškolského veku, ale taktiež aj pre rodičov, ktorí majú záujem podporiť vývin dieťaťa.
Autorka v publikácii popisuje základné oblasti rozvoja a stimulácie dieťaťa, ktoré je možné rozvíjať cez cielené rané ergoterapeutické konanie. Primárnym zámerom ranej ergoterapie ako vyplýva i z celkovej koncepcie publikácie je podpora vývinu klienta od raného veku aţ po vstup do základnej školy vzhľadom na poţiadavky, ktoré vyplývajú z jeho aktuálneho zdravotného stavu. Samotné prostriedky (diagnostické, intervenčné a poradenské) ranej ergoterapie tak uľahčujú dieťaťu i rodine zvládnuť konkrétne úlohy bez toho, aby v živote pociťovalo čokoľvek ako bariéru, či bolo niečím limitované. Raná ergoterapeutická intervencia zároveň podporuje a rozvíja kompetencie klienta v tých oblastiach, ktoré sú potrebné a nevyhnutné k prežívaniu a dosiahnutiu kvalitného života.
Každá z popisovaných oblastí ranej ergoterapie je charakterizovaná podľa jednotného algoritmu, a to od vývinového profilu dieťaťa v konkrétnej oblasti (čo dieťa má zvládnuť vzhľadom na svoj mentálny/biologický vek); potom nasleduje popis nácviku činnosti a spôsoby hodnotenia dieťaťa v konkrétnej oblasti (metodika nácviku konkrétnych činností vo vybranej oblasti v prostredí rodiny, príp. v rámci poradenstva; taktiež je text doplnený o záznamové a posudzovanie hárky). Publikácia je ukončená popisom ranej ergoerapeutickej intervencia vo vybraných skupinách znevýhodnení ako je dieťa so zrakovým, sluchovým znevýhodnením, dieťa s fetálalkoholovým syndrómom, dieťa s telesbným znevýhodnením a i.
autor: Žaneta Kunštárová, Barbora Kováčová, 2016
Brožovaná väzba (60 strán)
Kniha je určená pre všetkých, ktorí pracujú s deťmi predškolského veku. Čitateľ v útlej, ale obsahovo podnetnej publikácii nájde krátky teoretický vstup o význame pravo-ľavej orientácie, najmä v období predškolského veku. Následne autorky popísali 45 hier na podporu pravo-ľavej orientácie určených k hrám v malých i stredne veľkých skupinách.
Redakcia časopisu Predškolská výchova
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
MT: 0950 424 253